0

Asam Pedas Cikgu Fitrie Special

Posted by Cikgu Fitrie on 11:56 PM in , ,

Tajuk mcm sedap jer kan.. hehe.. Hari ni nak share my way to cook Asam Pedas Special Cikgu Fitrie.. Haha.. Mudah je.. Tapi kenapa tetiba nak wat entry n kan? Saje je, sebab abang ipar aku suka makan asam pedas aku ni.. So aku wat enty ni khas untuk kakak aku so dia leh masakkan.. Tak yah le abg ipar aku call suruh masak lagi... haha...

Pertama, bahan2nya...

  • Kunyit
  • Halia
  • Bawang Putih
  • Bawang Besar / Merah
  • Cili giling
  • Belacan
  • Serai
  • Daun Limau
  • Halba
  • Air asam jawa
  • Ayam / ikan / daging ( pilih la mana nak ) - in this case, leher dan kaki ayam sbb abg ipar aku suker...

Cara2nya...
  • Blender bawang putih, bawang besar, kunyit, halia, belacan hingga halus...
  • Tumiskan bahan2 tadi...
  • Pas dah agak2 dah garing dan naik bau, masukkan serai, halba dan daun limau..
  • Pastu masukkan lak lada giling... Tumis sampai naik minyak...
  • Pastu masukkan ayam / ikan / daging dan gaulkan...
  • Didihkan dan perisakan dengan garam dan sedikit gula..
  • Kemudian masukkan air asam jawa dan masak sehingga ayam / ikan / daging masak..
  • Leh letak daun kesum, tomato, bendi kalau nak.. ikutla selera masing2...
  • Siap, dan boleh dihidangkan... :)

Tumis bahan2 ngan minyak...


Dah garing sikit masukkan serai, daun limau dan halba.... Tumis lagi..


Masukkan lada giling dan tumis lagi...

Masukkan daging ke ayam ke apa ke...


Pastu masukkan air asam... Didihkan lagi... Tambah air sikit kalau pekat sngt..



Pastu, masukkan garam n gula sikit and u're done... Bon Appetit...

Xoxo,


0 Comments

Copyright © 2009 Cikgu Fitrie menulis... All rights reserved. Theme by House Of Hanna Ritta. | Bloggerized by Hanna Ritta.