0

Plan Raya.....

Posted by Cikgu Fitrie on 8:59 PM in , , ,
Raya ni banyak yang aku dah plan.... Dari persiapan baju raya hinggalakah apa yang dibusinesskan raya ni.... Sebenarnya, dari raya tahun lepas, aku and ful dah decide nak berniaga tahun ni... Sebab, bisnes venture tahun lepas worked out unexpectedly well....

Nak tahu tahun lepas wat business ni hah ngan abang ful....







Yup, tahun lepas ada lah ratus2 jugak dalam tangan lepas dah bagi2 kat pekerja.... So tahun ni kitorang nak venture yang gila2 sikit sebab tahun ni nak jual lemang n rendang and target nak jual 1000 batang jer di samping beli lembu sekor dan jual dagingnyer....

Bukan apa, kat Kuala Pilah ni, orang tak beli daging mcm org Johor ( aku cakap ttg family aku k... ). Mak ngan abah aku beli kat pasar jer.... Hehehehe... Tapi kalau ikiyt family ful lak, diorang beli masa "memantai".... Aku pun tak leh nak elaborate tentang aktiviti memantai ni... Yang aku tau, sepanjang jalan dari Batu Kikir ke Kuala Pilah ke area Bukit Putus tu, semua orang jual daging tepi jalan.... Tu yang aku nampak ler.... Tapi mcm meriah je nengok sebab setiap 10 meter ada satu orang jual lembu tu....

Mak Ful cakap, org2 tu memang banyak untung nyer.... Tu le pasal, tahun ni nak try lak nasib kat bisnes ni.... So, pape hal, tunggu dan lihat.....

Cerita pasal raya lagi ni, tadi aku baru jer tempah kuih tahunan aku.... Kuih tahunan? Hahaha... Kuih yang aku selalu tempah tiap2 tahun semenjak dikenalkan kepada aku.... Apa lagi kalau bukan Jejari Cornflakes ( my fav ) and Biskut Badam....

Tak tau le sape yang buat, tapi yang pasti kawan Kak Odah.... Bukan nak puji ke aper, tapi kuih tu memang sedap dan cukup tastenya.... Uols pun tau kan, taste aku tinggi! Hahahaha.... Cuma tahun ni aku nak tempat satu lagi kuih yang aku tak pernah makan sehinggalah tahun lepas....

Kuih ni, mak cik aku yang kat Bukit Batok ( Sg ) yang buat.... Memang excellent n modern sangat rasanya... Delightful delicacies..... Memang sodap.... Nama dia aku tak berapa ingat tapi base dia mcm base cheese cake, pastu atas dia ada cheese yang ala2 melting je dan ditabur dengan pistachios hancur.... Memang sedap.... Sebab tu, biskut tu kena simpan kat tempat yang dingin or dalam fridge....

Kawan2 aku yang bertuah makan kuih tu cuma Sim ( dari SJKC Pekan Air Panas ) dan sorang cikgu dari Mersing sebab aku bawak kuih tu sekali masa pertandingan Kajian Tindakan Negeri Johor kat Kota Tinggi tahun lepas....

So, kalau sesape teringin nak rasa, raya ni datang rumah k... Tapi kalau nak datang, set dulu tarikh dan masa....!
Haaa.... sebelum terlupa, tahun ni aku nak rasa gak, kuih Bubble Rice kak Ima Mahadi..... Dia tak kedekut nak makan banyak mana, cuma kedekut nak bagi resepi jer.... Hahahaha..... Jangan marah kak Ima.....! So, kalau bwk sekolah, jangan lupa simpankan untuk adik mu ini....


0 Comments

Copyright © 2009 Cikgu Fitrie menulis... All rights reserved. Theme by House Of Hanna Ritta. | Bloggerized by Hanna Ritta.