0

Lychee.... Sodap!

Posted by Cikgu Fitrie on 8:51 AM in ,

This is yet my another favourite fruits... Lychees.... Yup, memang suker... Masa kecik2 dulu mak selalu beli kat Woodlands, Singapore.... Masa tu currency Malaysia masih tinggi lagi...

Mak aku ada tanam pokok ni kat rumah lama aku dulu.... Tapi sampai sekarang ni pokoknya tak pernah berbuah.... Pokok jantan kot!

Erm.... buah lychee ni sebenarnya ada gred dia gak... Sama mcm mangga ada gred a, b, c dll.... Kalau mangga harum manis ( Perlis ) gred dia ikut saiz... Yang besar gred a, yang paling kecik gred c... Lychee yang aku beli kat Segamat ni isi dia nipis sikit dan saiz dia pun kecik sikit berbanding ngan yang aku beli kat Kota Tinggi...

Serious aku cakap, memang beza ketebalan isi dia.... Yang beli kat kota tu, memang manis n tebal isi dia... Juicy sangat!

Dan yang tak bestnya, lychee ni tak leh simpan lama... Kalau simpan lama isi dia masam sikit... So, kena makan and habiskan sebaik je beli! Hehehehe.... So, tak sabar nak tunggu musim lychee lagi....



Lychee Segamat ( yg dijual kat Segamat )...



Lychee Kota Tinggi ( yang dijual kat Kota Tinggi! )...

0 Comments

Copyright © 2009 Cikgu Fitrie menulis... All rights reserved. Theme by House Of Hanna Ritta. | Bloggerized by Hanna Ritta.