0

Cuti Cikgu... So overated....

Posted by Cikgu Fitrie on 12:46 PM in ,
Yup, cuti cikgu2 seluruh Malaysia ni selalu di salah ertikan... Kan? Mesti ramai yang ingat, kita orang ni cuti sama gak macam budak2 sekolah ni cuti... Padahal, depa tak tau yang kita ni dok mengadap laptop buat kajian tindakan la, mengadap buku PTK la, exam la, jaga sekolah dll...

Memang dulu, sebelum jadik cikgu ni, selalu ingat, kalau cuti mesti cuti... Cuba bukak definition cuti dalam kamus dewan bahasa... Apa yang depa tulih?

Ni tengah bengang bukan sebab apa? Rasa cuti seminggu ni macam tak cuti... Ye lah, macam2 kerja nak kene buat... Especially today, nak kene hantar proposal kajian tindakan... Nak isi buku rekod kesihatan lagi... ( ni patutya kerja parents. Tapi kalau kita hantar kosong, dapat balik kosong, hantar balik kat depa dan direturnnyer kosong lagi, tak hangin kau satu badan? ) last2, muka ni dok mengisi rekod tu.. bukannya aku tau pun budak ni nyer tarikh injection pertama dia dll... Hello, get a reading class for the elderly! Sok lusa nurses dah datang dah...!

Cerita bab nurse nu pun satu... tak organize langsung... Ada ke patut, buku2 rekod kesihatan dicampuradukkan mengikut aliran... Kalau tahun 1 tahun 1 jer, kalau tahun 2 tahun 2 jer.... Pernah dengar tak susun ikut kelas... Ni pun satu buat aku tension...!

Like last year, aku gaduh ngan PAP sekolah, En Guna sebab dia carik buku rekod sorang mamat ni nak pindah sekolah tapi dia tak jumpa... Last2 dia salahkan aku sebab tak hantar buku rekod kesihatan tu kat bilik kesihatan... Walhal, buku2 bercampur aduk kat dalam tu... dah satu kerje lak aku nak menyusun buku2 tu semua... Tak koser lah aku...!

Apa2 hal pun , aku actually glad sebab dah bagi banyak idea pada cikgu2 sekolah aku untuk buat kajian tindakan... Macam2 teknik yang aku createdkan ukt diorang.... TELKING lah, TEROPONG TANGAN lah, BA TA SA TANGAN lah dll.... Hopefully, adalah sorang dua yang sangkut untuk bentangkan kat peringkat daerah.... InsyaAllah.... And as for me, this year I've submitted a proposal namely FINGTERS : A technique to enhance pupils memory of Demonstrative Pronouns For English Year 1. :p



0 Comments

Copyright © 2009 Cikgu Fitrie menulis... All rights reserved. Theme by House Of Hanna Ritta. | Bloggerized by Hanna Ritta.